Referências: |
ALBORNOZ, M.; ARANA, L.; MARCHESI, A. (orgs.). Cultura científica en Iberoamérica:
encuesta en grandes núcleos urbanos. Madrid: FECYT, OEI, RICYT, 2009. ALONSO, C. B. La
apropiación social de la ciencia: nuevas formas. Revista CTS, v. 4, n. 10, p. 213-225, 2008.
BAUER, M. W.; ALLUM, N.; MILLER, S. What can we learn from 25 years of PUS survey
research? Liberating and expanding the agenda. Public of Science, v. 16, n. 1, p. 79-95, 2007.
BROSSARD, D.; LEWENSTEIN, B. V. A critical appraisal of models of public understanding of
science: using practice to inform theory. In: KAHLOR, L.; STOUT, P. (eds.) Communicating
science: new agendas in communication. New York: Routledge, 2009, p. 11-39.
BRASIL. MINISTÉRIO DA CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Percepção pública da ciência e
tecnologia. Brasília, 2010. DAGNINO, R.; LIMA, M. T.; NEVES, E. F. Popularização da ciência
no Brasil: entrada na agenda pública, de que forma? Journal of Science Communication, v. 7, n.
4, 2008.
DELGADO, A.; KJØLBERG, K. L.; WICKSON, F. Public engagement coming of age: from theory
to practice in STS encounters with nanotechnology. Public Understanding of Science, v. 20, n. 6,
p. 826-845, 2011.
EUROPEAN COMMISSION. Science education for responsible citizenship. Report to the
European Commission of the Expert Group on Science Education. Directorate-General for
Research and Innovation, Science with and for Society, Brussels, 2015.
EVANS, R.; PLOWS, A. Listening without prejudice?: Re-discovering the value of the
disinterested citizen. Social Studies of Science, v. 37, n. 6, p. 827-853, 2007.
FELT, U.; WYNNE, B. Taking European knowledge society seriously. Brussels: European Union,
Directorate-General for Research, Science, Economy and Society, 2007.
GUIVANT. J. S. Transgênicos e percepção pública da ciência no Brasil. Ambiente & Sociedade,
v. 9, n. 1, p. 81-103, 2006.
HORLICK-JONES, T.; ROWE, G.; WALLS, J. Citizen engagement processes as information
systems: the role of knowledge and the concept of translation quality. Public Understanding of
Science, v. 16, n. 3, p. 259-278, 2007.
JASANOFF, S. Designs on nature: science and democracy in Europe and the United States.
Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 2007.
JENSEN, E.; BUCKLEY, N. Why people attend science festivals: interests, motivations and
selfreported benefits of public engagement with research. Public Understanding of Science, v.
23, n. 5, p. 557-573, 2014.
NATIONAL SCIENCE FOUNDATION. Science and technology: public attitudes and understanding. In: ______. Science and engineering indicators 2013. Arlington, VA, 2013.
PEDRETTI, E.; NAZIR, J. Currents in STSE Education: mapping a complex field, 40 years on.
Science Education, v. 95, n. 4, p. 601-626, 2011.
PIOLLI, A. L.; COSTA, M. C. Participação pública e gestão rural das águas no brasil: uma
alternativa ao déficit model. Journal of Science Communication, v. 7, n. 4, 2008.
PRAIA, J.; GIL-PÉREZ, D.; VILCHES, A. O papel da natureza da ciência na educação para a
cidadania. Ciência & Educação, v. 13, n. 2, p. 141-156, 2007.
PRIEST, S. Critical science literacy: what citizens and journalists need to know to make sense of
science. Bulletin of Science, Technology & Society, v. 33, n. 5-6, p. 138-145, 2013.
SOUSA, C. M.; HAYASHI, M. C. P. I.; BERBEL, D. B.; ROTHBERG, D. Comunicação da ciência,
transgenia e estudos CTS: a contribuição da informação para o debate público. In: SOUSA, C.
M.; HAYASHI, M. C. P. I.; ROTHBERG, D. (orgs.). Apropriação social da ciência e da tecnologia:
contribuições para uma agenda. Campina Grande: EdUEPB, 2011, p. 17-42.
SANTOS, W. L. P. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social:
funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-492, 2007.
UNITED KINGDOM. DEPARTMENT OF TRADE AND INDUSTRY. GM Nation? The findings of
the public debate. London, 2003. |